Igår flög jag i luften!

Vi samlades vid halvåtta tiden uppe vid Delsjövägen och fick lite paktiskt information. Efter att vår pilot haft kontakt med metrologerna på Säve och skickat iväg lite provballonger bestämdes att vi skulle köra upp till Sjövik och lyfta därifrån.

Väl framme på en fotbollsplan i trakterna kring Sjövik fick vi alla hjälpas åt att rigga luftballongen för avfärd. När detta var klart var vi redo för att ge oss iväg. Det var en underbar känsla att bara susa iväg över trädtopparna och se människorna och husen på marken bli mindre och mindre.

Jag hade inbillat mig att det skulle vara helt tyst och att man bara skulle kunna höra vindens susningar, men så var det inte. Eftersom ballongen flyger med vinden upplevs det som helt vindstilla. Ljudet som blir när piloten eldar på med gasen är så högt att det inte går att föra ett samtal under tiden trots att man står väldigt nära varandra i korgen. Vi hade tur och fick en ovanligt lång flygning och var i luften i nästan två timmar dessvärre inte in över Göteborg men det var ändå en underbar upplevelse.

Vår pilot Per Hilmersson började med ballongflygning under sin studietid på Chalmers. Som ni kanske vet hade Chalmers och Pripps lite tokigheter ihop och det kanske var därför Per och hans två kamrater kontaktade Pripps och bad om sponsring, en luftaballong med Prippsreklam. Det var en idé som bryggarna gillade och de fick på så sätt sin första ballong. På den vägen är det och Per har nu flugit ungefär 2300 gånger som pilot och säker många många fler som passagerare.

När man gjort sin första flygning blir man krönt till Markgreve altg grevinna av den plats man landar på. Igår landade vi i Grimsås och därför blev vi alla markgrevar och grevinnor av Grimsås. 

Efter avslutad flygning får alla knäböja och blir då döpta i champagne. Riten avslutas med en skål och efter det är man invig i ballongfararens samfund.

Titeln får man aldrig någonsin glömma och om man mot förmodan gör det och någon annan markgreve/grevinna uppmärksammar det måste man betala notan för alla i sällskapet.

Det förpliktigare också att så fort man ser en ballong som är på väg ner för landning så skall man släppa vad man har för händerna, springa alt cykla efter och sedan hjälpa till att landa och packa ihop balllongen. När man kommer ballongfararen till undsättning är det viktigt att man presenterar sig med sin titel så att de förstår att här kommer en människa med erfarenhet av ballongflygning.









Tack Tobias, Hanna, Christoffer och Anna för att ni gav mig denna upplevelsen jag är så otroligt glad för att jag äntligen fått sväva fram i en luftballong.

Kram från Markgrevinnan av Grimsås!



Foto: Markbilderna Tony Svensson övriga bilder Ann Svensson


Kommentarer
Postat av: A-K

Hallå, Hallå här kommer jag, Markgrevinnan av Grimsås! Nu ska jag hjälpa er ner ;-)



Kan tänka mig hur fantastiskt det måste varit och ni är väldigt fina i era hattar.

2011-07-05 @ 23:30:53
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0